11 tips til god nattesøvn

Det er rigtig ubehageligt ikke at kunne sove. Dårlig søvn har negative konsekvenser for helbredet. Især hvis det står på over længere tid. Før jeg giver dig mine tips og tricks til bedre søvn, vil jeg gøre opmærksom på at ved problemer der ikke bare lader sig løse – så er der stor erfaring for at zoneterapi kan hjælpe på søvnproblemer *. Du kan kontakte mig på 7196 9665 (ikke SMS) eller marlenedencker@zrb.dk hvis du vil høre om et zoneterapi forløb for noget for dig. Mit speciale er stressramte – og derfor er søvnproblemer noget jeg ofte arbejder med. Du kan også bestille en tid her. Men nu er der fokus på hvad du selv kan gøre.

Du skal vide, at dårlig søvn kan være første tegn på stress. Det kan også skyldes andre ting, fx at du har lækre unger der vækker dig 😉 Dårlig søvn kan begynde længe før man overvejer om man er stresset. Så derfor bør man være meget opmærksom på dårlig søvn kvalitet. Læs mere om stress og søvn her.

Her får du mine allerbedste råd til at få en bedre søvn, og få vendt den dårlige rytme. Mange af rådene kan bruges til børn også. Hvis du har brug for vejledning til netop din situation, så book gerne en tid her, eller kontakt mig for en snak.

11 tips til en bedre nattesøvn*

  1. Spis magnesium (citrat) til natten. Der hjælper dig til at falde i søvn og hjælper musklerne til at slappe af.
  2. Gå først i seng når du er træt. Læs gerne en bog til du er træt – men ikke en for spændende :-). Arbejd gerne på at din nat starter kl 22. Det skaber den bedste døgnrytme. Søvnen først på natten er nemlig afgørende.
  3. Undgå at tilbringe tid foran skærme med blåt lys 2 timer før sengetid. Det forhindrer hjernen i at geare ned. Personligt har jeg sat min telefon til at starte med natbelysning kl. 20 – her gøres lyset mere rødt og blødere.
  4. Drik ikke kaffe efter kl 16.
  5. Drik gerne urtethe lavet på baldrian, kamille, humle og citronmelisse før sengetid.
  6. Sørg for, at få de rette proteiner til morgen og frokost, så kroppen er klar til at danne søvnhormoner. Læs mere her.
  7. Powernap gerne i løbet af dagen hvis du er træt. Men undgå lure på 1 time eller mere.
  8. Sov altid i fuldstændig mørke. Bare et glimt fra telefonen eller lys fra vinduet ødelægger processen, hvor der dannes søvnhormon, og du vågner op og er træt.
  9. Hvis tankerne holder dig vågen. Så stå op og skriv dem alle sammen ned. Brug et par minutter på at give slip. Og gå så i seng igen.
  10. Lyt til mindfullness meditationer inden du skal sove. De hjælper dig med at give slip på tankerne.
  11. Nulre dine tæer – selvom du ikke er zoneterapeut, så kan du sagtens få effekt af at gøre noget selv. Når det kommer til søvn, er det især neglene og neglebåndene der skal nulres.

OBS kosttilskuddet tryptN*AT indeholder både magnesium, tryptofan, kamille, humle og baldrian og virker altså rigtig godt! * Måske det var et godt sted at starte? Vær opmærksom på at baldrian skal tages kontinuerligt i 14 dage for fuld effekt. Måske har du brug for en snak om din situation og hvad der kunne hjælpe dig? Så ringe gerne på 7196 9665 (ikke SMS).

Sov godt

Kærligst Marlene

Jeg er zoneterapeut med speciale i stress og søvnproblemer. Lad mig hjælpe dig til en hverdag med OVERSKUD og RO i kroppen.*

Læs mere om hvad zoneterapi kan gøre for dig, og book tid til en behandling her

 

Få besked straks jeg er tilbage - i ventetiden får en min video til selvzoneterapi med 5 antistress-punkter
Jeg er desværre på barsel lige nu og kan derfor ikke tage imod kunder. Men få besked så snart jeg er tilbage og klar til at behandle og rådgive mine skønne klienter, ved at tilmelde dig mit nyhedsbrev. 


I mellemtiden kan du lave selvzoneterapi  med mine 5 antistress punkter. Du får også mine bedste råd til at få ro på nervesystemet. 


Tilmeld dig her, og jeg sender dig straks en video med 5 antistress punkter du kan bruge til selv-zoneterapi og du vil være blandt de første til få besked når jeg er tilbage. Jeg deler desuden tanker omkring stress og hvordan jeg behandler stress. Senere deler jeg også viden omkring hormonelleubalancer (PCO(S), PMS mv. og hvordan jeg behandler dette. 
Kærlig hilsen Marlene