6 gode råd til din fertilitet (når du har PCOS)

Når det kommer til at øge fertilitet, så handler det meste om at øge kvaliteten af æggene, sikre ægløsning og om progesteron. Og selvfølgelig at sikre manden sædkvalitet – men det sidste kommer jeg ikke ind på her.

Alle kvinder er født med en hvis ægreserve, og nogle har en lavere ægreserve end andre og går derfor tidligere i overgangsalderen. Når du vil være gravid er det ikke kun mængden af æg men også kvaliteten af æg.

Kvaliteten er jo delvist skabt allerede mens vi var fostre, men der er heldigivs en hel del vi kan gøre for at påvirke ægkvaliteten selv. Det tager cirka 3 måneder fra et æg “vækkes” til det kan befrugtes. Hver måned startes omkring tyve follikler, dvs cirka 20 æg vækkes, men det er kun det bedste der efter 3 måneder frigives ved en ægløsning. Det vil altså sige at din indsat nu har stor betydning for din ægkvalitet om 3 måneder.

Det er i højere grad ægkvaliteten der er afgørende en ægreserven (så længe du stadig har ægløsning og ikke er i overgangsalderen, selvfølgelig).

Du kan øge kvaliteten af dine æg ved at:

  • undgå rygning
  • undgå alkohol
  • spise økologisk
  • reducere stress
  • få nok protein
  • få rigeligt grønt, da antioxidanter og mineraler er vigtige
  • få nok fedtstof, især fra fisk og fiskeolie
  • få nok b-vitamin, både b6, b9 og b12 er afgørende for celle stofskiftet og udvikling æggene
  • zink, e-vitamin og c-vitamin er også afgørende for ægkvaliteten
  • gele royal og Q10 har også vist sig at have gavnlig effekt på ægkvaliteten

Sikre ægløsning

Ægløsning er den mest energikrævende process i kroppen. Derfor er det absolut afgørende at der er energi nok til stede.

Det kræver at kroppen ikke er i for stor kalorieunderskud, at den får nok kulhydrat til at kunne udfører ægløsning, at der ikke er insulinresistens der hæmmer dannelsen af østrogener. Desuden har det vist sig at tilskud med 750 mg c-vitamin øger chancen for ægløsning.

Sikre graviditeten med progesteron

Progesterons opgave er at sikre at en graviditet bliver siddende. Progesteron dannes af resterne fra ægget efter ægløsning og kaldes det gule legeme. en del tyder på at man kan styrke denne dannelse af progesteron via c-vitamin tilskud.

De gode råd:

Jeg kan desværre ikke yde personlig rådgivning via et blogindlæg, men jeg kan komme med nogle generelle anbefalinger der er sikre at følge* for at sikre både ægkvalitet, ægløsning og progesteron er mine fertilitetsfremmende anbefalinger følgende:

  1. Spis nok kulhydrat. 150 gram dagligt sikre du har energi til ægløsning.
  2. Motioner, men undgå overtræning.
  3. undgå stort kalorie underskud
  4. Pas på insulinresistens og androgent overskud. Blandet andet ved at undgå sukker og dyrke minimum 30 min motions x 3 ugentligt.
  5. Undgå rygning og alkohol
  6. Overvej tilskud med: zink, c-vitamin, b-vitaminer, e-vitaminer, Q10, gelé royal og fiskeolie tilskud.

Min anbefaling er derfor at skynde dig ned i dine lokale helsekost og få fat i nogle tilskud til at booste din fertilitet.

Hvis du har bare nogle enkelte stresssymptomer så læs her hvad jeg anbefaler her for at øge fertilitet.

Rigtig god dag til dig

Kærligst Marlene

PS: hvis du har lyst til at kigge med i min facebookgruppe og lærer mere om PCOS, så er det lige her det foregår.

kilder:

gele royal

https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0921448803000579

e-vitamin og ægkvalitet:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6693314/

c-vitamin, ægløsning og progesteron

https://www.fertstert.org/article/S0015-0282%2803%2900657-5/fulltext

kulhydrat er afgørende for ægløsning

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/12790900/

årsager til udblevende cyklus, herunder for få kulhydrater

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4207953/

i øvrigt:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5411334/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5372867/

Leave a Reply

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.