eksamens stress

Eksamens stress – hvornår skal du handle på det?

Eksamens stress, kan være normalt og sundt, men kan også udvikle sig til mere end det. Lige nu er det eksamens tid. Det betyder at rigtige mange helt unge mennesker er presset. Stress op til eksamen er helt normalt, og men er du presset, kan jeg hjælpe dig med at holde skruen i vandet. Hvornår ved man om nok er nok, og der tale om en mere alvorlig tilstand?

Helt normal og sund eksamens stress

Det er for eksempel helt naturligt med kortvarige symptomer på eksamensstress, som fx disse:

  • Ondt i maven om morgenen før du skal til eksamen og evt. får diarre
  • Svært ved at sove aftenen før en eksamen
  • Hjertebanken og føler dig ved siden af dig selv, om morgenen eller til selve eksamen.
  • Sveder ekstra meget
  • Følelsen af at være anspændt dagen op til og dagen for eksamen
  • Mundtørhed
  • Sommerfugle i maven (også selvom de har store vinger)
  • Eller du føler, du ikke tror på dig selv i dagene op til eksamen.

Når eksamens stress tager overhånd

Stress er en sund reaktion på en overbelastning, og det er usundt for kroppen at være i længe. En langvarig overbelastning, medfører at du ikke kan komme ned i gear igen bagefter. Du kan fx opleve at hjertebanken eller søvnløshed påvirker din evne til at studere, skrive eller koncentrerere dig. Selvom eksamen er en naturlig stress tilstand, med sund og normale stress, så kan situationen udvikle sig. Når stressen udvikler sig. Det kan være at opgave reelt er for stor, eller uoverkommelig. Men det kan også være, fordi det har stået på over længere tid. Hvis du har glemt at lade op løbende, så løber bægeret hurtigere over.

Situationer hvor stressen udvikler sig, kan fx være når du skriver en større opgave som fx et speciale. Her går du i længere tid og er presset. Det kan også være hvis du har følt du presset gennem skole året, og ikke har fundet nogle løsningsstategier til at håndtere det. Dermed bliver eksamens perioden det der får bægeret til at flyde over. Det kan også være fordi der sker nogle private ting samtidig med eksamen. Så bliver det sværere at overkomme det hele. Det kan være skilmisse/brud hos dig eller forældre, dødsfald eller flytning – det er meget forskelligt hvad der skal til at bægeret flyder over.

Følgende er tegn på at stressen har, eller er ved at udvikle sig:

  • Hvis ikke føler du kommer ned i gear gennem en længere periode. Det ses fx hvis en hel læseferie er stresset, og du ikke har følelsen af at komme ned i gear mellem eksamenerne.
  • Hvis din koncentration er påvirket (og her snakker jeg ikke om overspringshandlinger)
  • Hvis du får længerevarende søvnproblemer, dvs udover over dagen før en eksamen.
  • Hvis du generelt føler dig ude af kroppen og ikke kan genkende dig selv over en længere periode.
  • Hvis du har humørsvingerne og ikke kan genkende dig selv i det. Hvis du fx føler dig hurtigt overvældet og ikke kan samle dig selv.
  • Hvis du generelt har tankemylder, dvs at du har svært ved at fokusere på en tanke men springer mellem tanker, eller at dine bekymringer tager overhånd og fylder hele din tankevirksomhed.

Det er meget forskelligt hvad folk reagere på, nogle vil meget gerne have hjælp tidligt i processen til at komme ned i gear. Så de er sikre på der ikke udvikler sig langvarig stress. Andre skal helt ned og vende. Måske nærme sig sygemelding eller udskydelse af studie, før de søger hjælp til problemet. Jeg kan selvfølgelig kun anbefale af reagere tidligt, da jeg i min praksis daglig ser konsekvenserne af langstidsstress. *

Huskereglen er at jo hurtigere du reagere, jo nemmere er det at behandle. Jo længere tid før du reagere, jo længere tid tager det at komme over stressen igen. Faktisk er der forskning der tyder på at det tager tre gange så lang tid at komme over stressen, som den periode stressen har været. Hvis du fx er stressen under en eksamens periode på et par måneder, er sommerferien altså ikke nok til at vende overskuddet – og da slet ikke hvis ferien er fyldt op med lækre aktiviteter. Derfor er det en god ide at gøre noget ved stress symptomerne. Men det vigtige er at vide at der er hjælp at hente.

Hvad kan du gøre, hvis du er eksamens stresset?

Jeg er zoneterapeut med speciale i stress, så jeg arbejder med at hjælpe folk med at komme ned i kroppen, gearer ned og genskabe deres søvn hver eneste dag. Jeg vil gerne hjælpe dig, hvis du tror dit problem er mere end du selv kan overskue. Eller måske ønsker du bare ikke at stå med hele processen selv. Bestil en tid her. Genveje er vejen frem til at slippe stress ;-). *Disclaimer

En psykolog kan være en hjælp. Især hvis denne har fokus på mindfulness og kognitive redskaber. Især hvis du har eksamensangst kombineret med stress, eller hvis stressen kommer af nogle dårlige selv studie mønstre, kan det vær en ide for dig.

Her får du dog mine bud på hvordan du kan hjælpe dig selv

  • Tag mindst én ordentlig pause dagligt. Lyt gerne til en mindfulness meditation der kan få din ned i gear midt i læsning/skrivning. Læs min begynder guide til mindfulness meditationer her.
  • Hold din energi stabil i løbet af dagen, ved at holde dit blodsukker stabilt. Sukker og stress fodre hinanden. Stress giver lyst til sukker og stivelse, og sukker og stivelse stimulere stresshormonerne. Spis rigeligt fedt i en stresset periode. (Husk det er sukker der feder, og ikke fedt!) Mindst 1 spsk fedt per måltid. fx fra nødder, olie eller smør. Når du får lys til sukker er det formentligt fordi du mangler brændstof i form af fedt. Så prøv med knækbrød med tandsmør eller nødder før du springer på slikskålen og colaen.
  • Fastsæt dine rammer for dagen. Læs/skriv kun inden for rammen og overhold det når du har planlagt fri. Også selvom det betyder du ikke når alt til perfektion.
  • Gå en tur i naturen hver dag. Det er den bedste genvej til at komme ned i gear, og undgå stressen bider sig fast. Desuden er din koncentration bedre når du kommer tilbage.
  • I en eksamensperiode kan du med fordel tage tilskuddet “Mega-B-Stress”. Det indeholder c-vitamin, B-vitamin og magnesium som alle bliver brugt i store mængder når kroppen er træt. Det vil hjælpe med overskuddet, da det øger din belastningsgrænse.

Jeg håber du er blevet lidt klogere på hvornår der er tale om sund og usund eksamens stress. Måske har du har fået nogle ideer til hvad du selv kan gøre. Hvis du ønsker hjælp til at komme tilbage til din krop og stresse af, så kan du kontakte mig på marlenedencker@zrb.dk eller på 7196 9665 (ikke SMS). Jeg tilbyder zoneterapi kombineret med evt. øreakupunktur og råd omkring kost og kosttilskud individuelt tilpasset dine behov. * Book tid her, noter at du er studerende når du bestiller og få 100 kr i rabat i maj-juli.

 

Leave a Reply

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Få besked straks jeg er tilbage - i ventetiden får en min video til selvzoneterapi med 5 antistress-punkter
Jeg er desværre på barsel lige nu og kan derfor ikke tage imod kunder. Men få besked så snart jeg er tilbage og klar til at behandle og rådgive mine skønne klienter, ved at tilmelde dig mit nyhedsbrev. 


I mellemtiden kan du lave selvzoneterapi  med mine 5 antistress punkter. Du får også mine bedste råd til at få ro på nervesystemet. 


Tilmeld dig her, og jeg sender dig straks en video med 5 antistress punkter du kan bruge til selv-zoneterapi og du vil være blandt de første til få besked når jeg er tilbage. Jeg deler desuden tanker omkring stress og hvordan jeg behandler stress. Senere deler jeg også viden omkring hormonelleubalancer (PCO(S), PMS mv. og hvordan jeg behandler dette. 
Kærlig hilsen Marlene