ferie stress - et symptom

Hvad din ferie stress fortæller – en personlig historie

Ferie stress er ikke en stress tilstand, men derimod et symptom. Der er MANGE der finder ud af at de er stresset i deres ferie, fordi du trækker stikket. Du kan blive helt forskrækket over hvordan din krop reagere, når ferien nærmer sig sin slutning og du tænker på arbejde igen. Det kan være meget voldsomt – her er ofte tydeligt at noget er galt. Netop derfor er tiden lige efter ferierne typisk højsæson, for stress-sygemeldninger. Ikke alle kan mærke de spæde stressymptomer som noget der er handler om stress. De tror måske at det fordi man ikke kan lide at være intens sammen med familien eller at parforholdet er galt.

Din ferie kan fortælle meget om hvordan du har det. Det er dejligt at glæde sig til sin ferie, og se frem til den med glæde. Men lige så snart, du kun overlever på arbejde indtil næste ferie, så begynder mine alarmklokker at ringe. Jeg havde allerede i marts i år, et par klienter som snakkede om “bare at holde ud indtil sommerferie”. Jeg ved at det er meget usundt og tegn på stress. Men det har jeg ikke altid vidst… Jeg vil her fortælle, hvordan jeg efter min ferie i 2011 fandt ud af at jeg var stresset og måtte sygemeldes. Du kan læse her, hvad jeg tænker du kan gøre hvis du opdager du har stresssymptomer i din ferie.

Min ferie stress beretning

før stress
Få måneder før jeg blev sygemeldt

Året er 2011, jeg har været uddannet sygeplejerske i et år, og har ikke haft rigtig ferie siden sommeren 2009 (hvor jeg egentlig også var begyndende stresset, men ikke vidste det endnu). Jeg er nyuddannet og ansat i et vikariat, og derfor er kutymen at tage det ferie man kan få, og det er sjældent 3 uger i streg.

Billedet herover er fra min første ferie dage, på North Side festival 2011. Jeg var så TRÆT den weekend. Jeg havde 1 uges ferie og trængte mest at alt til at sove og slappe af. Men jeg “mandede” mig op og forsøgte at komme i festlig stemning. Jeg husker hvor umuligt det var at komme op, om morgenen og hvor ødelagt jeg var i dagene efter selvom jeg egentligt ikke havde drukket så meget. Jeg noterede mig godt nok at det var anderledes end det plejede. At jeg ikke synes det var fedt at komme tilbage til arbejde ugen efter – men tænkte at jeg bare var ferietrængende og at det var helt normalt. Det ændrede sig…

Ferie nummer 2

Der gik 6 uger før jeg havde ferie igen. Nu er vi i start august 2011 og jeg ved godt at jeg har det skidt. Jeg kan ikke sove efter mine nattevagter. Jeg er i stedet helt vågen, med tårerne trillende ned at kinderne. Jeg håber at ferien snart vil bringe den Marlene jeg kan genkende tilbage.

Ferien nr 2 oprinder og vi har 2 ugers ferie sammen mig og min kæreste. Den første uge er forfærdelig. Jeg kan simpelthen ikke finde ud af at jeg har det skidt, så vi går ture og snakker en masse… og jeg sover en masse. Vi tager på afbudsrejse til Kreta og vi tænker, yes nu skal vi bare hygge, drikke, vin, bade og nu er alt godt og dejligt. Jeg er mindre ked af det. Med masser af søvn og sol og strand – og med genlæsning af Ringenes Herre, mine yndlings bøger – bliver jeg faktisk nogenlunde mig selv.

Indtil dagen før vi skal hjem…

Der er nu tre dage til jeg skal på arbejde igen – og jeg er grædefærdig igen. Det er ikke fordi jeg hader mit arbejde som sygeplejerske, jeg var glad, stolt og god til mig job, men jeg orkede det ikke.

Vi blev enige om at det ikke gik – jeg måtte ændre noget. Bemærk “jeg” måtte ændre noget. Og det gjorde jeg så. Jeg fik bestilt tid til zoneterapi og hos psykologen. Jeg fik sagt fra på arbejde, jeg fik skåret det unødvendige sociale fra, jeg prøvede at undgå nattevagter så vidt muligt… og jeg bestilte en ekstra tid ved psykologen igen… Jeg forstætte selvfølgelig med at yde 140 % hver dag på arbejde.

Kan du se, hvad der er galt her?

  • Stress er ikke noget du kan løse selv. Og stress er ALDRIG bare fordi man er perfektionistisk og skal ændre sig og blive mere robust. Stress sker når ens bæger er fyldt op, og det kan ske for alle ligemeget hvor robuste de er. Og ingen er robuste når først stressen har fast, så er man i følelsernes vold.
  • Derudover fik jeg ned prioriteret det sociale og sjove i mit liv for at kunne overleve arbejde – det er IKKE vejen frem, og tegn på en meget usund rytme. Hvis det sjove er skåret væk, hvor skal man så lade op?
  • Og jeg fortsat med 140 km/timen selvom min krop tydeligt havde vist mig at jeg skulle stoppe op.

Min sygemelding

Jeg fortsatte, og prøvede alt jeg kunne at sætte grænser på arbejde, huske mig selv og slippe arbejde når jeg kom hjem. Men en onsdag, 9 dage efter min ferie, sad jeg og trippede.. Jeg kunne næsten ikke holde på mig selv. Jeg snappede af kollegaer og undgik patienterne. Kl. 15 den onsdag, gik jeg til afdelingspsykologen. Jeg sagde – jeg tror altså ikke det meningen jeg skal have det så dårligt. Og så græd jeg igen. Afdelingspsykologen var heldigvis enig og jeg blev straks sygemeldt. Jeg var allerede udbrændt OG havde en stressudløst depression. Begge dele ting, der kun sker, når stressen har fået lov at husere alt alt for længe.

Så hvis du mærker en indre uro og en frygt for at komme tilbage til arbejde efter ferien? Så vil jeg anbefale dig at mærke godt efter. Mærk efter i dig selv, før du giver partner og børn skyldes for at din ferie ikke lader dig op. Har du det egentligt godt?

Jeg fik hjælp af min zoneterapeut, til at sove og få ro i nervesystemet igen. * Dette møde endte med at ændre mit liv. Jeg prøvede at komme tilbage til livet som sygeplejerske men måtte indse at passion for en alternativ vej var tændt, også selvom jeg nu var afstresset ;-). Min zoneterapeut blev min lærer, og nu hjælper jeg selv folk der er stresset hver eneste dag.

Comments (5)

  1. Kan kun nikke genkendende til ovenstående! Var selv nede og vende i 2013 hvor jeg nærmest sov i 2 mdr. Men havde også holdt mange ferier hvor dle første dage ofte en hel uge hvor jeg var møj forkølet og så føler man jo alligevel ikke rigtig man har holdt ferie.
    Men min vigtigste lærdom, har været at jeg nu er bedre til at lytte til kroppens signaler og ikke mindst at det er okay at sige fra overfor arbejdsgiveren, familien og andre. Det er helt ok at sætte grænser. Der ud over kan det være godt givet ud at tage en omsorgsdag for sig selv engang imellem. Og man behøver ikke være døden nær for at tage en sygedag. Har personligt næsten halveret mit fravær ved at tage det i opløbet, da det oftest bare er et spørgsmål om at kroppen har brug for lidt ekstra hvile. Men det er også sundt relativt ofte at revurdere ens situation, så man ikke bare kører videre ad et dårligt spor. Det er ikke alt man selv er herre over, men man kan altid gøre et eller andet, nogle gange er en velovervejet beslutning om at der, hvor man er lige nu, er lidt hårdt, men det er alligevel rigtigt, nok til at det går meget nemmere. Fordi man netop har vendt bøtten og taget en aktiv beslutning.
    Og helt lavpraktisk, så går jeg langt mere op i at jeg er et godt menneske end at hækken blev klippet til sct. Hans.

    1. Hej Louise
      Det er nemlig helt rigtigt. Det er så vigtigt at lytte til kroppens signaler, og selvom det kan være svært i situationen at vælge pausen, fordi man tror at verden falder fra hinanden. Så hjælper det at lytte, så er det slet ikke så omstændigt.
      Jeg synes det lyder som om at du har fundet en god balance, det er jeg rigtig glad for at høre.
      Og hækklipning, rengøring mv kan nemlig sagtens vige for at sikre det gode helbred. Det kunne jeg ikke have sagt bedre selv.
      De fleste oplever jo også at de lærer sig selv bedre at kende efter stress, hvis de vel at mærke tager det alvorligt 🙂

Leave a Reply

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Få besked straks jeg er tilbage - i ventetiden får en min video til selvzoneterapi med 5 antistress-punkter
Jeg er desværre på barsel lige nu og kan derfor ikke tage imod kunder. Men få besked så snart jeg er tilbage og klar til at behandle og rådgive mine skønne klienter, ved at tilmelde dig mit nyhedsbrev. 


I mellemtiden kan du lave selvzoneterapi  med mine 5 antistress punkter. Du får også mine bedste råd til at få ro på nervesystemet. 


Tilmeld dig her, og jeg sender dig straks en video med 5 antistress punkter du kan bruge til selv-zoneterapi og du vil være blandt de første til få besked når jeg er tilbage. Jeg deler desuden tanker omkring stress og hvordan jeg behandler stress. Senere deler jeg også viden omkring hormonelleubalancer (PCO(S), PMS mv. og hvordan jeg behandler dette. 
Kærlig hilsen Marlene