Ferie stress

Hvilke symptomer skal du være opmærksom på

Nu har jeg vist snart gjort opmærksom på det. Men ferien er altid et virkelig godt tidspunkt at opdage, om man er stresset. Hvis man altså ved, hvad man skal holde øje med. Lad os lige endnu en gang slå fast, det er ikke meningen at man skal knokle videre og bare tænke på overlevelse i hverdagen. Så er man allerede på den gale vej. Og hvis du ikke passer på, kan du ende lige så langt ude som jeg gjorde i 2011. Det er lidt dumt ikke at handle på kroppens signaler, HVIS man vel at mærke opdager dem. Men i ferien, når vi gearer ned, er der en oplagt mulighed for at lægge mærke til, hvad der egentlig sker i kroppen.

Hvad skal du være opmærksom på

Der er nogle ting du skal være opmærksom på, som kan være tegn på stress. Husk, at hvis du er i tvivl om dine symptomer skyldes en sygdom, så bør du altid kontakte en læge. Her nævner jeg de stress symptomer, der ofte bliver tydelige omkring ferietid, men husk der også er mange andre symptomer på stress. Du kan læse hvilke andre symptomer jeg har erfaring med her.

De klassiske symptomer på stress

  • Hvis du hver gang du har ferie bliver syg. Stress påvirker immunforsvaret. Det hæmmer faktisk immunforsvaret generelt, men samtidig udskilles adrenalin som hjælper med at holde dig gående og du mærker derfor først det svækkede immunforsvar når kroppen får en pause og adrenalin niveauet falder.
  • Hvis du har hjertebanken der forsvinder, når du har ferie, er det et tegn på at noget i din hverdag stresser dig. Det gælder også, hvis du ikke har lagt mærke til hjertebanken før, men pludselig føler det når din ferie nærmer sig enden – kroppen reagerer med frygt på at skulle tilbage til hverdagen.
  • Hvis du bliver ekstremt træt. Fx hvis du pludselig kan sove 10-12 timer dagligt i din ferie. Det tyder på at du ikke får restitueret nok i din hverdag. Det kan være du sover for lidt (som kan føre til stress) eller det kan være et stress symptom. Når kroppen får en pause kan den pludselig mærke behovet for restitution. Det er vigtigt at lytte til kroppen og få sovet.
  • Det modsatte kan også ske – det afhænger af hvilken stressfase, du er i. Hvis du sover dårligt eller ofte vågner om natten, kan det være et symptom på et overaktivt nervesytem og/eller en hormonel ubalance. Især, hvis dette søvnproblem bliver bedre midt i ferien men blusser op sidst i ferien igen, eller når du starter på arbejde, kan der være tale om et stress symptom. Det gælder selvfølgelig også, hvis det er et generelt problem. Det kan du læse om her.

De mere subtile symptomer

  • Nogle symptomer som mange overser, er de humørmæssige symptomer. Fx hvis man er kort for hovedet. Irritabel. Svinger i humør. Ikke kan overskue beslutninger. Taber ting og er mere klodset end normalt. Det er tegn på, at hjernen er træt og har kørt i overdrive og nu tager en pause.
  • Faktisk kan konflikter med familien også være et tegn på, at man er ude af balance. Både fordi man er mere sammen end normalt, og måske ikke får de pauser og den ro, der er nødvendig. (og det i sig selv kan skabe noget stress). Men det kan også være fordi man netop bliver kort for hovedet og irritabel når man er stresset – ofte oplever familien (i særlig grad børnene) det før man selv bliver klar over det. Ved langvarig stress kan man også miste sin empati, især over for sin familie, altså miste sin indlevelsesevne og sin kontakt med sine kærlige følelser. Det kan lyde voldsomt, men det kan faktisk ske, og mange opdager ikke hvorfor. Jeg har skrevet et lille skriv om, at jeg tror det er årsagen til nogle af de skilsmisser, der kommer efter ferien. Så overvej om dine følelsesmæssige ubalance, kan bunde i stress.

Hvad så hvis du tror du er stresset?

Hvis du tror du måske er stresset, så er du velkommen i klinikken hos mig. Jeg vurderer hvert tilfælde individuelt og skal nok give en tilbagemelding på, hvor alvorligt jeg mærker din krop er ramt. Du skal også huske, at der heldigvis er meget, du selv kan gøre. Først og fremmest er det vigtigt at lade op i din ferie og lave en masse “ingenting” – og dernæst er det vigtigt at få fat på hverdagen, og hvordan den kan ændres. Jeg har skrevet nogle tanker ned, om hvordan du selv kan skifte spor i hverdagen, lige her.

Comment (1)

Leave a Reply

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.