sammenhæng mellem stress og depression

Hvordan stress kan medfører depression

Jeg har længe ønsket at skrive om sammenhængen mellem stress og depression. Jeg oplever nemlig ofte klienter som har en stress udløst depression, og som ikke oplever at antidepressiv medicin virker på dem. Og jeg oplever at de fleste mangler forståelse fra deres læge, da de føler at depressionssymptomerne ikke bliver taget seriøst fordi der også er stress involveret – eller at der kun tilbydes antidepressiv medicin og at stressen som udløsende årsag overses og at situationen derfor ikke vendes.

Der er flere årsager til at depression og stress hænger sammen. Selvom det lyder voldsomt, og mange tror at det ikke kan rettes op, er det dog min erfaring at det godt kan. Nogle gange tager det dog længere tid en andre*.

Hvordan stress kan udløse en depression

Først og fremmest hvis man har depression eller depression tendens, så kan symptomer på depression forværres af stress. Både af de årsager jeg kommer ind på her, men også fordi at overskuddet bliver mindre.

Stress kan også udløse en depression i sig selv. Ved langvarig stress kan der faktisk opstå skader på hjernen. Skaden sker fordi at stress hormonet cortisol blandt andet øger inflammation i kroppen og også i hjernen. Hjernescanninger viser at området hippocampus i hjernen skrumper. Netop hippocampus er involveret i ved depression. Jeg har tidligere beskrevet hvordan der også ses forandringer i amygdala og at dette kan medfører angst.

Udover denne generelle inflammation der blandt andet skaber påvirkning af hjernen. Så er der også hormonelle forandringer der kan give depression. Serotonin og dopamin som er vores humørhormoner, som dannes om natten. Først dannes dog melatonin, vores søvnhormon. Hvis man har så meget stresshormon i kroppen at man ikke kan sove eller sove dybt nok, kan man ikke danne melatonin og derfor heller ikke serotonin og dopamin som styrer vores humør og mangle på disse kan medfører depression. Desuden dannes serotonin og dopamin udfra mange af de samme mikronæringsstoffer som melatonin og cortisol. Derfor er det vigtigt at få de rette og nok komponenter/nutrienter. Og ikke mindst nok søvn – selvom det kan være svært når man er stresset.

Hvordan ved du om har har en stressudløst depression?

Symptomerne på depression er ikke anderledes end ved øvrige depression. Jeg oplever dog i min praksis, at sørgmodigheden ofte udebliver og folk derfor bliver i tvivl om det er depression. Men symptomerne kan også være ikke at kunne overksue noget og ikke komme ud af sengen. Men hvis disse symptomer er foreudgået af symptomer på stress , eller en periode med stort press hvor du har overhørt dine signaler. Så kan det være at stressen er årsagen til din depression.

Hvordan kan man komme videre?

Det helt store spørgsmål er jo selvfølgelig hvordan man ændre situationen. Først og fremmest, så er det vigtigt at vide at når man er så langt nede, så er det rigtig svært at gøre noget selv. Så søg hjælp og støtte alt det du kan. Men hvis man kan overskue at gøre noget selv, så er det at få en bedre søvn og tænke over hvad du spiser. Jeg har skrevet om hvad du selv kan gøre får at få en bedre søvn her, men det er svært og måske du har brug for hjælp til at sove med fx. zoneterapi*.

Det vigtigste at vide er, at depressionen forsvinder med stressen og det vigtigste derfor er ro.

For at give dine hormoner de optimale vilkår for at blive dannet, så er det nogle ting du ikke skal mangle. Både i dannelsen af melatonon, serotonin og dopamin bruges aminosyren tryptofan. Tryptofan fåes fra proteinholdige fødevarer og især græskarkerner. Man kan også få det som et kosttilskud. Jeg anbefaler ofte, præparatet Trypton*t hvis du har svært ved at sove.

Til at genoprette den horonelle balance, kan du med lille indsats selv gøre noget. Jeg anbefaler ofte tilskuddet, Mega-B-Stress fra solaray. Det indeholder b-vitmainer, c-vitamin og magenisum der netop bruges i kroppens processor under dannelsen af stresshormon. Fedtstoffer, og gene fiskeolie, er vigtigt til dannelse af hormoner. Men også en proteinrig morgenmad kan hjælpe dig med at få de komponenter kroppen har brug.

Dette er anbefalinger som alle med stress og depression kan følge uden risiko*, men for individuelle vejledning i rette kosttilskud, er du velkommen til at booke en tid hos mig.

Comment (1)

Leave a Reply

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Få besked straks jeg er tilbage - i ventetiden får en min video til selvzoneterapi med 5 antistress-punkter
Jeg er desværre på barsel lige nu og kan derfor ikke tage imod kunder. Men få besked så snart jeg er tilbage og klar til at behandle og rådgive mine skønne klienter, ved at tilmelde dig mit nyhedsbrev. 


I mellemtiden kan du lave selvzoneterapi  med mine 5 antistress punkter. Du får også mine bedste råd til at få ro på nervesystemet. 


Tilmeld dig her, og jeg sender dig straks en video med 5 antistress punkter du kan bruge til selv-zoneterapi og du vil være blandt de første til få besked når jeg er tilbage. Jeg deler desuden tanker omkring stress og hvordan jeg behandler stress. Senere deler jeg også viden omkring hormonelleubalancer (PCO(S), PMS mv. og hvordan jeg behandler dette. 
Kærlig hilsen Marlene