Hvordan ved du at du er “rigtig” stresset eller stresset “nok”

Jeg bliver ofte spurgt om, hvordan man ved man er stresset og ikke bare presset eller fortravlet. Det er sjældent formuleret på den måde – men det er det folk mener. Jeg bliver både spurgt af både kollegaer og familie og venner til folk der udviser stress symptomer.

Alle forløb er forskellige, og hvordan vi reagere og hvilke symptomer og “tell signs” vi får på om vi er stressede eller ej. Men helt overordnet er der nogle ting du generelt skal holde øje med. Det kan du se i denne lille video her:

Hovedtrækkene er:

Du skal lytte til hvad folk omkring dig siger. Jo mere stresset du bliver jo sværere får du ved at erkende at du er stresset. Det skyldes af hjernen oversvømmes af kortisol, står dette på i længere tid ændre hjernens struktur sig på flere hjernecentre. Heriblandt amydala og hippocampus. Det vil resultere i at hvis du er langtidsstresset så ændre din perception af farer sig og din erkendelsesevne bliver mindre.

Begynder folk omkring at spørge om du er stresset eller kommentere på at dit humør eller overskud har ændre sig – så er det formentligt rigtigt – og et signal til at du skal stoppe op og ændre nogle ting for at sætte sig selv først og undgå et stresskolaps. Det kan være din familie, partner, kollega eller chef der påpeger at der er sket en ændring.

Dernæst er det vigtigt at du ikke kun går igennem dagen for at overleve. Det vil sige at hvis dit fokus kun er på at “komme igennem dagen”, “komme igennem ugen” eller “jeg skal bare lige kæmpe mig igennem til jeg kommer hjem” – så skal der blinke en stor advarsel lampe.

Det kan også vise sig ved at du er helt flad og drænet i dine weekender, ferier og når du kommer hjem fra arbejde. Det er ok at være “smadret” en gang imellem når du kommer hjem – men hvis det er det generelle billede så bør en alarmklokke ringe.

Et af de første symptomer mange registere, er søvnproblemer. Det er ikke alle der oplever søvnproblemer, eller oplever dem først. Fx kan indre uro eller hjertebanken være første symptom for mange. Du har du vedvarende fysisk symptomer af nogen som helst art, så blinker den røde alarmklokke allerede. Men hvis du begynder at sove dårligt er det vigtigt at reagere, også selvom du endnu ikke har oplevet andre symptomer. Når du ikke sover nok og i god kvalitet, så sker der heller ikke en døgnrytme regulering af din kortisolbalance – og herfra kan din stress meget hurtigt eskalere. Så hvis du ikke sover er det også vigtigt at reagere.

Har du brug for hjælp til at vurdere om du er stresset, og hvad du skal sætte ind på, og samtidig få hjælp til at få ro i kroppen og balance i nervesystemet, så kan zoneterapi være det helt rette for dig. Du kan bestille en tid lige her.

Husk jo før du reagere, jo hurtigere og nemmere kommer du ud på den anden side.

Kærligst Marlene

Leave a Reply

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Få besked straks jeg er tilbage - i ventetiden får en min video til selvzoneterapi med 5 antistress-punkter
Jeg er desværre på barsel lige nu og kan derfor ikke tage imod kunder. Men få besked så snart jeg er tilbage og klar til at behandle og rådgive mine skønne klienter, ved at tilmelde dig mit nyhedsbrev. 


I mellemtiden kan du lave selvzoneterapi  med mine 5 antistress punkter. Du får også mine bedste råd til at få ro på nervesystemet. 


Tilmeld dig her, og jeg sender dig straks en video med 5 antistress punkter du kan bruge til selv-zoneterapi og du vil være blandt de første til få besked når jeg er tilbage.Jeg deler desuden tanker omkring stress og hvordan jeg behandler stress. Senere deler jeg også viden omkring hormonelleubalancer (PCO(S), PMS mv. og hvordan jeg behandler dette. 
Kærlig hilsen Marlene