mælkefri is

Opskrift – Sund jordbæris til sommervarmen, helt uden mælk

Når jeg har ferie, gider jeg ikke undvære is, men jeg gider heller ikke have alt for meget sukker og mælk – det trives jeg ikke godt på. Derfor er her en opskrift på nem is, der er sund og IKKE kræver en ismaskine. Det er dog en nødvendigt men et foodprocessor eller kraftig blender.

Men men men.. Kan man lave mælkefri is uden sukker, der smager godt? Ja. Endnu engang bruger jeg kokossukker, som jeg synes et er bedre alternativ til sukker, da det ikke påvirker insulinniveauet (og dermed energi niveauet) på samme helt måde, men stadig giver masser af sødme. Desuden bruger jeg kokosmælk, det kan nemlig piskes mere luftigt end andet mælk kan. Citronsaften sikre at jeg ikke får en is der smager af kokosis, men i stedet en jordbæris som jeg ønsker.

Isen kan selvfølgelig også laves på en ismaskine hvis man er den heldige ejer af sådan en 🙂

NB: Tricket når du IKKE har en ismaskine er at bruge en kraftig blender, gerne en foodprocessor når isen ER frosset, før servering. På den måde ødelægges de store iskrystaller der gør isen træls/hård at spise. Bliver isen meget blød kan den genfryses, men det er sjældent nødvendigt. Se også opskriften på verdens nemmeste og hurtigste is med banan og chokolade.

Mælkefri is uden sukker (næsten)

Her er opskriften på en lækker jordbæris lavet på kokosmælk. Den tager meget kort tid at forberede, og smager utroligt godt.

Ingredienser (ca. 1 liter):
1,5-2 dåserkokosmælk fuld fed
200 gram jordbær, gerne fra frost
Saften fra 1 halv citron
4 spsk kokossukker
tilføj evt. lechitin granulat for endnu mere cremethed og ets sundt fedt tilskud

Fremgang:

  1. Blend jordbærene til småstykker eller en pure i din foodprocessor/blender. Hæld massen i en skål mens resten laves.
  2. Blend nu kokosmælken (uden jordbær). Der er vigtigt at det er den fuld fede, ellers er kokosmassen nemlig bare blandet op med mere vand. Kokosmælken skal blendes længe, så den bliver så luftig som muligt.
  3. Imens sættes kokossukker, citronsaft og evt. fedtstof til opkog i en lille gryde. Det er rarest hvis sukkeret er smeltes, så det ikke danner hårde stykker i isen.
  4. Til sidst vendes sukkerblandning og jordbærmassen i den luftig kokosmælk. Der vendes i for at sikre luften bliver i kokosmælken.
  5. Massen hældes i ismaskine eller sættes på køl. Efter at jeg har fundet ud af at iskrystallerne kan blendes væk, gider jeg ikke gå og rører i ismassen. Den får lov at stivne, det tager cirka 4 timer, og herefter kan den umiddelbart før servering blendes igennem.

NB: du skal ikke undervurderer citronsaftens effekt på smagen, jordbærsmagen forstærkes og kokossmagen holdes i skak.

Comment (1)

Leave a Reply

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Få besked straks jeg er tilbage - i ventetiden får en min video til selvzoneterapi med 5 antistress-punkter
Jeg er desværre på barsel lige nu og kan derfor ikke tage imod kunder. Men få besked så snart jeg er tilbage og klar til at behandle og rådgive mine skønne klienter, ved at tilmelde dig mit nyhedsbrev. 


I mellemtiden kan du lave selvzoneterapi  med mine 5 antistress punkter. Du får også mine bedste råd til at få ro på nervesystemet. 


Tilmeld dig her, og jeg sender dig straks en video med 5 antistress punkter du kan bruge til selv-zoneterapi og du vil være blandt de første til få besked når jeg er tilbage. Jeg deler desuden tanker omkring stress og hvordan jeg behandler stress. Senere deler jeg også viden omkring hormonelleubalancer (PCO(S), PMS mv. og hvordan jeg behandler dette. 
Kærlig hilsen Marlene