Morgen smoothie

Hvorfor er det vigtigt hvad du spiser til morgenmad?

Når du er stresset kan din døgnrytme variation i dit kortisol (dit stresshormon) niveau været anderledes end normalt. Normalt skal dit kortisol niveau været højest om morgenen så vi kan komme ud af fjerene og lavest om aftenen så vi kan falde i søvn.

Når du er stresset kan du have det helt modsatte mønster, hvor du slet ikke kan piske dig selv op om morgenen og du er fyldt med uro i kroppen om aftenen. Årsagen til dette er simplethen dit kortisol niveau er helt modsat af normalen.

 

Du kan gøre flere ting for normalisere din hormon niveauer. Du kan tage et koldt bad om morgenen til at stimulere kortisol. Du kan meditere når du kommer hjem fra arbejde. Der findes også kosttilskud der kan hjælpe. Men noget så simpelt din morgenmad har faktisk meget stor betydning for dine hormon- niveauer.

Den normale danske morgenmad med havregryn med mælk indeholder ikke meget protein. Og netop timingen af protein og kulhydrat og protein har stor betydning for din indre døgnrytme. Det er vigtigt at spise kulhydrater til aften og protein til morgen og frokost. Den almindelige danske kost er mest protein tung om aftenen og morgenmaden består primært at kulhydrater.

Derfor anbefaler jeg en proteinrig morgenmad. Og jeg bruger selv som regle en variant på denne smoothie. Jeg stiller ingredienserne klar i et blenderglas om aftenen, så den bare skal blendes om morgenen og nydes

 

Let krydret morgensmoothie med proteinpulver

Ingredienser:

cirka 125 gram jordbær, gerne fra frost

2 dl mandelmælk

1 tsk revet ingefær

en lille håndfuld mynte

2 spsk valle proteinpulver

1 spsk hørfrøolie

 

Fremgang:

Alle ingredienserne blendes

Leave a Reply

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Få besked straks jeg er tilbage - i ventetiden får en min video til selvzoneterapi med 5 antistress-punkter
Jeg er desværre på barsel lige nu og kan derfor ikke tage imod kunder. Men få besked så snart jeg er tilbage og klar til at behandle og rådgive mine skønne klienter, ved at tilmelde dig mit nyhedsbrev. 


I mellemtiden kan du lave selvzoneterapi  med mine 5 antistress punkter. Du får også mine bedste råd til at få ro på nervesystemet. 


Tilmeld dig her, og jeg sender dig straks en video med 5 antistress punkter du kan bruge til selv-zoneterapi og du vil være blandt de første til få besked når jeg er tilbage.Jeg deler desuden tanker omkring stress og hvordan jeg behandler stress. Senere deler jeg også viden omkring hormonelleubalancer (PCO(S), PMS mv. og hvordan jeg behandler dette. 
Kærlig hilsen Marlene