Rytmekost

A hva’ for en kost?

Rytmekost, hvad er det? Vi har alle hørt klicheen “Du bliver hvad du spiser". Men det gælder ikke kun fysisk, det gælder også psykisk overskud! Måske ved du allerede, at du kan skabe hormonel balance, fysisk overskud og øge din evne til at imødegå stressorer i hverdagen blot ved at optimere din kost? Måske ikke. Det handler ikke om afsavn og sære diæter, men få og enkelte ændringer i din hverdag. Det kan fx ift. være hvad du spiser hvornår på dagen såsom at vente med sukker til efter kl. 15, at spise protein til morgenmad mv. Det kan ændre hele din hjernes biokemi, så du kommer i balance. Vaner kan være svære at ændre, men de betyder så uendelig meget for om du kommer helt ovenpå. Rytmekost kan noget helt unikt i forhold til at afhjælpe de langtidsbivirkninger som kronisk stress medfører. Så lad mig vise dig vejen. Jeg vil guide dig og holde dig i hånden, så dine vaner ændres – så du får vendt dit stress til overskud.*

Hvem kan få overskud med rytmekost

Til de akutte symptomer som søvnløshed, hjertebanken og meget andet er zoneterapi et godt redskab*. Men hvis du har været nede med kronisk stress, langtidsstress eller stress-kollaps og mangler det sidste “udefinerbare", før du føler dig i balance, kan rytmekost være et redskab for dig*.

Rytmekost kan fx hjælpe på problemer der viser sig som:

  • Problemer med koncentration
  • Kortere lunte overfor børn og nære relationer
  • At du føler dig drænet for energi, når du har været sammen med andre mennesker (fx problemer med åbne kontorlandskaber motionscentre, familiekomsammen mv)
  • At du føler dig hurtigere drænet fysisk og psykisk end tidligere (fx efter motion, havearbejde eller en weekend med børnene)
  • Manglende evne til at multitaske som før

Derfor er rytmekost en vigtig faktor, når du skal genfinde balancen efter et stress-forløb*. Når man skal ændre kost, ændrer man sine vaner. Det kan være en meget stor mundfuld midt i den akutte stress, og i sådanne tilfælde anbefaler jeg dig, at du venter. Når du er klar, vil jeg med glæde guide dig på en blid og nænsom måde til nye, gode vaner  – læs mere om forløbet her.
Rytmekost bygger på Sidney M. Bakers arbejde med udgangspunkt i studier af jetlag og opretholdelse af hormonelbalance hos udsendte soldater, der ikke havde naturlig døgnrytme pga. natarbejde eller manglende lys. Fx er det vigtigt for dannelse af lykkehormonerne serotonin og dopamin at vi alle sover min. 8 timer med start senest kl. 22 i fuldstændig mørke, og at vi får dagslys på huden hver dag.
Jeg tilbyder ikke individuelle kostvejledninger, da jeg endnu ikke er uddannet kostvejleder. Jeg er under uddannelse til hormonterapeut og vil med tiden lave individuelle kostvejledninger. Aktuelt bruger jeg al min viden fra alle mine uddannelser og guider i hvad der generelt er godt for stressramte i forhold til kosten. Derfor har jeg lavet et lækkert guidet forløb, hvor du, udover grundig viden om rytmekost, opskrifter, indkøbslister mv., får 5 zoneterapibehandlinger samt mindfullness-meditationer. Læs mere her.

Få en video med 5 antistress punkter
Tilmeld dig her, og jeg sender dig straks en video med 5 antistress punkter du kan bruge til selv-zoneterapi.Jeg deler desuden tænker omkring stress og hvordan jeg behandler stress.
Kærlig hilsen Marlene