Hvordan ved du at du er stresset

Hvordan ved du, du er stresset?

Hvornår er der tale om stress?

I mit daglige virke, oplever jeg mange der er i tvivl om hvornår de skal tage deres symptomer alvorligt, og hvor alvorligt de skal tages. Jeg tror det skyldes, at begrebet stress et blevet udvandet, og ofte bliver brugt om at have travlt. Og det bliver ikke nemmere af, at forskellen kan være svær at mærke når man er på grænsen mellem det ene og det andet. Især når man som stresset får svært ved at mærke sig selv.

Men forskellen på biokemisk plan er klar. Når du er fortavlet får du et skud adrenalin til at kunne klare den ekstra belastning du står overfor. Her får du faktisk mere energi her og nu. Dine sanser bliver skærpet så du kan have mange bolde i luften på en gang. Når situationen er overstået falder man relativt hurtigt ned igen, og bliver måske mere træt end man eller ville være blevet.

Den reelle stress opstår når du presser citronen for meget for ofte. Grænserne er selvfølgelig individuelle. Det kan være overarbejde dagligt, at man springer sin pauser over for at nå hjem og hente børn, at støjniveauet konstant er for højt eller man simpelthen overhører egen behov og fx sover for lidt for at nå det hele.

Hvilke stress symptomer skal du reagere på?

Når stressen bliver længerevarende kan der opstå flere symptomer. Billedet er forskelligt fra person til person, men et er sikkert – hvis man ikke reagere, udvikler symptombilledet sig indtil man ikke længere kan rejse sig fra sengen. Når du begynder at få symptomer på stress, skyldes det at kroppen nu producere langtidsstresshormon (cortisol), og dette medfører blandt andet at kroppens nervesystem er i alarmberedskab. Man kan fortsat føle man kan klare meget, men objektivt falder ens effektivitet. Både humøret og kroppen viser at der er behov for en pause. Symptomer der kan opstå er blandet andet:

Hovedpine

Hjertebanken

Søvnproblemer, i denne fase er man ofte meget træt og kan sove rigtig meget uden at føle sig udhvilet.

Fordøjelsesproblemer som forstoppelse eller diarre

Øge forbrug af cigaretter, alkohol men også sukker (inkl brød og stivelse)

Følelserne opleves som overvældende

Øget irritibilitet

Humørsvigninger

Nedsat eller øget appetit

Det er helt individuelt hvor meget vi kan holde til og hvor længe der går, før der dannes langtidsstresshormon. Hvis man oplever disse symptomer er det med at få sagt fra og skabt pauser med det sammen – og ikke vente til situationen ændre sig. Hvis man ikke mærker disse symptomer fordi man lukker ned for følelserne, eller hvis man bare ikke reagere fordi man mener det her meget vigtige projekt liiige skal overståes først. Det er den sikre vej til et stresskolaps. Heldigvis oplever jeg mange der reagere når de får symptomer. Jeg har stor erfaring med at zoneterapi kan hjælpe med af balancere hormon- og nervesystemet, så du kan få en hjælpende hånd hvis det virker svært *.

Tegnene på at man er mere end almindelige stresset (stress kollaps), også det der kaldes binyrer træt, er når følgende symptomer begynder at melde sig:

Depression eller enkelte depressive symptomer

Uro i kroppen

Nedsat immunforsvar

Problemer med at mærke sine følelser, også følelser overfor partner og børn.

Svært ved at falde til ro og sove, evt med opvågninger om natten.

Hjertesmerter

Besvimmelse

Disse tegn kommer når kroppen ikke længere kan følge med i produktionen af langtidsstresshormon for at opretholde dit aktivitetsniveau. Nu skal kroppen have ro og ligge brak før den kan restituere. Men kroppen har svært ved at komme ned i gear og det er derfor andre søvnproblemer der opstår. Kroppen er i konstant alarmberedskab og er konstant overstimuleret.

Hvordan skal du reagere på stress symptomer?

Grænserne er selvfølgelig flydende, men når du først får alvorlige stressymptomer, er det ikke længere nok at sætte grænserne for fremtiden og skære ned på aftaler og opgaver krydres med lidt selvforkælelse. I den situation er der ingen vej udenom sygemelding.
Når du når så langt ud, skal man faktisk have ro til nervesystemet i 3!!! gange så lang tid som stress perioden varede. Der sker forandringer i dit nerve og hormonsystem som skal rettes op gennem længere tid. Derfor er yderst vigtigt at reagere rettidig når man oplever stressymptomer.

Ved et stresskollaps hjælper jeg med zoneterapi og råder dem der kommer hos mig til at holde sig i ro. Det er min erfaring at zoneterapi giver en ro i kroppen som er svært at danne selv, når man er så alvorligt ramt. Senere i forløbet rådgiver jeg om hvordan man kan inddrage kosten så man undgår eftervirkninger som hukommelses og koncentrations besvær samt overfølsomt nervesystem på den lange bane. *

Også med ro og restitution, oplever mange at det tager lang tid og er svært at begynde at mærke sig selv igen og få roen og balance tilbage. Du skal være velkommen hos mig, til en zoneterapi behandling der kan hjælpe med at få dit hormon og nervesystem i balance *. Kontakt mig gerne på marlenedencker@zrb.dk eller 7196 9665 (ikke SMS) hvis du vil høre om jeg kan hjælpe netop dig. Du kan også bestille en tid her.

 

Comment (1)

Leave a Reply

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Få besked straks jeg er tilbage - i ventetiden får en min video til selvzoneterapi med 5 antistress-punkter
Jeg er desværre på barsel lige nu og kan derfor ikke tage imod kunder. Men få besked så snart jeg er tilbage og klar til at behandle og rådgive mine skønne klienter, ved at tilmelde dig mit nyhedsbrev. 


I mellemtiden kan du lave selvzoneterapi  med mine 5 antistress punkter. Du får også mine bedste råd til at få ro på nervesystemet. 


Tilmeld dig her, og jeg sender dig straks en video med 5 antistress punkter du kan bruge til selv-zoneterapi og du vil være blandt de første til få besked når jeg er tilbage. Jeg deler desuden tanker omkring stress og hvordan jeg behandler stress. Senere deler jeg også viden omkring hormonelleubalancer (PCO(S), PMS mv. og hvordan jeg behandler dette. 
Kærlig hilsen Marlene