Vidste du at angst kan udløses af stress

Stress og angst hænger i mange tilfælde sammen. Både fordi at angst kan blive forværret af stress, men faktisk kan stress i sig selv udløse angst. Ydermere kan angst medfører stress. Så det stress og angst har en masse indflydelse på hinanden. Jeg ser ofte angst, og især stress udløst angst i min klinik. Denne angst går over sammen med stressen, men efter min opfattelse i stor grad overset blandt læger, desværre.

Jeg behandler stressudløst angst, ved at give kroppen ro og evnen til at mærke sig selv igen med zoneterapi. Du er velkommen til at kontakte mig hvis du vil høre mere om zoneterapi.

Den angst der opstår ved stress, er det der kaldes en generaliseret angst, hvor symptombillede er præget af en markant mængde bekymringer og katastrofetanker, der udløser uro og ængstelse i kroppen. Samtidig med denne uro og ængstelse i kroppen, sker der også opstår fysiske symptomer som anspændthed, hjertebanken, søvnproblemer, rysten, ondt i maven, mundtørhed og påvirket vejrtrækning og evt. snurren og fingre og tæer. Symptomerne opstår fordi at vores følelser aktiverer vores autonome nervesystem, og der dermed opstår en automatisk respons i kroppen. Ved angst ses en akkumulering af bekymringer der i stedet for at fører til et kolaps, fører til et angstanfald. Ved stress der kun er præget af bekymringer, vil akkumuleringe ofte ende ud i et kolpas, fx et grådanfald eller at man falder i søvn.

Hvordan opstår stress udløst angst?

Angst KAN blive udløst af en traumatisk oplevelse, hos alle mennesker. . En traumatisk oplevelse behøver ikke være et overfald eller ulykke. Det kan være en situation der vender op og ned på dit liv – og stress kan i den grad vende op og ned på dit liv. Stress kan udløse usikkerhed omkring fremtiden og planer og det kan være udløsende for at angst kan udvikle sig. Da den stressudløst angst oftest er en genereliseret angst der knytter sig til overdrevne bekymringer, giver det mening at stressen kan give mere brænde på bålet, ved at bidrage med yderligere bekymringer. Men hvordan opstår angsten i første omgang, når den udløses af stress?

Stress og angst ses ved hjernescanninger begge som forandringer i den del af hjernen der kaldes amygdala, som er en del af det limbiske system (knyttet til følelser). Hvis man udsættes for langvarig stress, kommer man ude at kontakt med sin krop og mærker ikke de signaler man for om behovet for ro. Helt basalt forestiller jeg mig at det der sker, er at når man ikke har reageret på de første mange signaler om ro – så må kroppen kan kraftigere midler i brug. Og ved et angst anfald er du tvunget til at lytte, du kan ikke handle mens det står på. Men i hvertfald tyder videnskaben på at stressen kan medfører angst fordi at begge bla. sidder i amygdala.

Hvornår oplever klienterne typisk angst?

Jeg arbejder selvfølgelig også med angst der er blevet forværret af stress, eller bare en generel tilbøjelighed til angst. Men det jeg oftes ser, da jeg er specialiseret i stress, er hvordan at langvarig stress udvikler sig til angst, fordi at signalerne på stress er blevet overhørt så lang tid, at det er kroppens næste reaktion. Bekymringer og stress hænger sammen, men når det udvikler sig til angst, følger panikanfald og en fuldstændig handlingslammelse.

Jeg ser også angstlignende symptomer når mine klienter skal tilbage til arbejde igen, eller bare forholde sig til hverdagen igen. Her er bekymringerne koncenteret omkring hvorvidt at man kan holde til hverdagen, og frygten for at få det skidt igen (hvilket man for alt i verden vil undgå). Her ses sjældent panik anfald, men bekymringerne kan medfører en opblusning i stressen og en ekstrem bekymringstendens.

 

Hvad skal du gøre hvis du har angst.

I et angstanfald kan du aflede dig selv. Hvis du begynder at tænke logisk, fx matematisk, så vil fokus i hjernen flyttes fra amygdala og det limibiske system, og de autonome reaktioner vil forsvinde. Hjernen kan ikke både være bange og logik på en gang. Så prøv at tælle fx røde biler eller hvide sko næste gang du er midt i et anfald.

Midt i et anfald er frygten for at dø eller besvime helt klassisk. Så hvis du er i stand til, med kærlighed, at sige til dig selv, jeg kommer ikke til skade – det er bare følelser, så kan det også være en afledning der virker.

Efter et angstanfald eller måske i slutningen af et anfald, kan du med fordel tage et koldt bad. Det nulstiller nervessystemet og for dig tilbage i dig selv igen. Desuden virker det afledende 😉

For at forebygge angsten er det vigtigt at undgå stress. Dvs at ro og pauser er vigtige.

Som sagt ses der både ved angst og stress skader i hjernen. En af de ting der kan hjælpe med ophelingen er efter min erfaring zoneterapi*. Samtidig hjælper zoneterapien også kroppen med at mærke sig selv igen og komme i balance både nerve- og hormonmæssigt*. Når kroppen generelt er i ro og kan mærke sig selv, vil det afhjælpe angsten.

Du er velkommen til at kontakte mig på 7196 9665 (ikke SMS) eller marlenedencker@zrb.dk hvis du ønsker at prøve om zoneterapi kan mindske din angst. Du kan også bare få en vurdering af, om zoneterapi er relevant i din konkrete situation. Hvis du ønsker at bestille en tid, kan du gøre det her.

Kærligst Marlene

Comment (1)

Leave a Reply

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Få besked straks jeg er tilbage - i ventetiden får en min video til selvzoneterapi med 5 antistress-punkter
Jeg er desværre på barsel lige nu og kan derfor ikke tage imod kunder. Men få besked så snart jeg er tilbage og klar til at behandle og rådgive mine skønne klienter, ved at tilmelde dig mit nyhedsbrev. 


I mellemtiden kan du lave selvzoneterapi  med mine 5 antistress punkter. Du får også mine bedste råd til at få ro på nervesystemet. 


Tilmeld dig her, og jeg sender dig straks en video med 5 antistress punkter du kan bruge til selv-zoneterapi og du vil være blandt de første til få besked når jeg er tilbage. Jeg deler desuden tanker omkring stress og hvordan jeg behandler stress. Senere deler jeg også viden omkring hormonelleubalancer (PCO(S), PMS mv. og hvordan jeg behandler dette. 
Kærlig hilsen Marlene