Gode råd til en god jul, til dig der er stresset.

hvordna julen påvirker os

Julen, er en fantastisk tid, men mange oplever julestress. Hvis du er stresset, er der stor chance for at julen ikke føles helt rar. Det kan være rigtig svært at navigere i julen, fordi der er mange hensyn at tage. Der er ofte mange “skal” og “bør”, og mange arrangementer på meget kort tid. Hvis man så samtidig har pressede familieforhold eller presset økonomi, så kan selv den ikke stressede tabe pusten, og måske mærke den indre uro i stedet for julefreden.

Jeg kan ikke fikse dine familieforhold eller din økonomi. Men måske jeg kan hjælpe med lidt julefred ved at dele mine tanker omkring, hvor man oftest kommer til at glemme sig selv – og hvordan man kommer tilbage på sporet.

Vil julefreden ikke helt indfinde sig, har jeg åbent enkelte dage mellem jul og nytår – hvis du har brug for hjælp.

Få styr på dit energibudget

Du har kun EN fast mængde energi. Hvis du er stresset eller for nyligt har været stresset, eller fx lige er startet i nyt job, er din energibeholder bare lidt mindre end vanligt.

Omkring julen oplever mange ikke stressede faktisk endda, at deres energibeholder er lavere end vanligt. Det kan fx være, hvis der er minder omkring kære familiemedlemmer, der ikke længere er her, eller hvis man bare har meget hårde eller krævende familierelationer.

For at få en god jul, hvis du bliver stresset af julen, eller var påvirket af stress også før. Så er det vigtigt at se på dit energibudget. Du skal altså have flere aktiviteter der fylder dig op, end der dræner dig. Hvis du ved at juleaften dræner dig, fordi der er mange mennesker og det bliver sent, så duer det ikke at du også skal til julefrokost den 25. og 26. december. Du kan også se på hvordan dagene op til juleaften er. Har du sovet for lidt, fordi du har været til julefrokoster – eller arbejdet for meget op til juleferien. Så ved du at næste år, skal du sige fra!

Du kan gøre en del selv, også selve juleaften. Fx er det vigtigt at have helt styr på, hvad dine opgaver er. Skal du skrælle kartofler, eller underholde tante Oda. Bed gerne om helt konkrete opgaver, så du ved at du fx kan sove til middag eller prioritere andet, der lader dig op, med god samvittighed og uden at skulle være opmærksom på andre behov for hjælp hele tiden. Gør det helt klart, hvad du har brug for, for at lade dit energibudget op til selve juleaften – og husk så at prioritere det 😉

Her er nogle forslag til, hvad du kan se på, og om der er plads til dette i DIT energi budget.

Du kan se på:

  • Hvilke arrangementer dræner dig, og hvilke fylder dig op? Tak nej til de invitaioner du ved er energirøvere. OGSÅ selvom tante Oda bliver ked af det, eller nære familiemedlemmer ikke forstår det og bliver skuffede. At de bliver skuffede, må de håndtere, din opgave er at passe på dig selv. Prøv at undgå undskyldninger, det er faktisk okay at sige fra selvom andre undrer sig. Prøv: jeg har simpelthen ikke energien – jeg håber i får en hyggelig dag – det er absolut svar nok.

 

  • Er december eller juledagene fuldt booket med ting, der i princippet lader dig op, men der er bare for mange ting? Hvis du ved med dig selv, at det bliver presset, så bliver det ofte endnu værre end du tror – sjældent om aftenen, men ofte i energiregnskabet flere uger efter. Princippet om, at det bliver sjovt nok når man er afsted, gælder sjældent, når du har været berørt af stress.

 

  • Ved du med dig selv, at du kun kan holde til et arrangement i juledagene  eller et arrangement per weekend i december, så pas på dig selv, og overhold dette.

 

  • Har du opladningstid sat i kalenderen i december? Er du typen der lader op med karbade eller alenetid? En cafetur med vennerne? Film i sofaen? Husk at der skal være plads til dette, også i december. Det er rigtig vigtigt.

 

  • Kan du uddelegere nogle opgaver? Skal du købe gaver til hele familien, eller kan andre tage over? (også selvom det ikke bliver som du vil have det..) Skal der bages ti slags kager, gøres rent og alt muligt andet? Kan du begrænse opgaverne?

 

  • Planlæg de sidste opgaver der er tilbage nu, og put dem i din kalender, inkl små opgaver. Bliver din kalender så fuld at du taber pusten, så overvej om ikke der skal skæres mere fra endnu.

Jeg er ikke stresset, og alligevel har jeg prioriteret en hel weekend i december uden børn og uden planer. Jeg har planlagt fri efter nytår med en ekstra dag, til gengæld giver det mening for mig at læse til min efteruddannelse et par dage mellem jul og nytår. Det gør så, at jeg ved jeg ikke skal have planer 1. og 2. juledag, så jeg har meldt fra.

Da jeg var stresset klarede jeg med nød juleaften, og kunne intet andet. Jeg prøvede fortsat at komme til alle ting, men ville ønske nogen havde sagt, at jeg skulle blive hjemme. Nytårsaften endte i overvældelse og tårer fordi jeg var alt for fyldt.

Forventningsafstemning?

En anden ting, udover at passe på sit energi budget og ikke planlægge mere end man har plads til, er at forventningsafstemme.

Det kan være at man ønsker en jul med plads til alenetid og middagslure, mens andre tænker vi skal sidde og snakke alle juledagenene. Derfor er det vigtigt af få forventningsafstemt. En forventningsafstemning kan sagtens bare foregå inde i hovedet på dig selv, hvis det ikke giver mening af involvere andre. Bare det at gøre det klart hvornår julen er vellykket og hvad der skal til for at du får en overskudsjul.

Nogle har en forventning om at julen skal føles på en helt bestemt måde, men ofte kan du ikke føle så meget, hvis du er stresset (det gælder også i nære relationer), og derfor kan det være godt at have noget andet som mål for hvornår julen har været god. Skal du fx have fokus på dine egne behov frem for andre, og gå mere efter dem?

I forhold til forventningsafstemning, så er noget andet jeg oplever, der kan presse mange med stress inde på livet, tanken om eller frygten for at skuffe andre. Det kan være alt fra dit sociale niveau, gavegivning, gavebytning, forventningen til dit engagement og hjælp for at få aftenen til at glide, men også i forhold til at du måske kommer til at sige nej til nogle ting over julen, der trigger den følelse. Og her kan det være vigtigt at lave en forventningsafstemning der involverer andre, så man kan aflive den bekymring.

 

Jeg ønkser dig den bedste jul, hvor du husker at have dig selv med.

Kærligst Marlene

 

Leave a Reply

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.